Bo & leva
Kvinna med uppsatt hår och svart skjorta framför grå bakgrund.
En spexig rikskändis med rötter från Kävlinge

Bo & leva

Kävlinge kommun växer med flera nya, spännande bostadsprojekt. År 2040 erbjuder vi 45.000 invånare välfärd i världsklass och en skönare vardag. Visste du förresten att hela 98 procent tycker att Kävlinge kommun är en bra plats att bo och leva på enligt SCB:s medborgarenkät 2021?

Besöka & uppleva
Utflyktstips för mindre soliga dagar

Besöka & uppleva

Å, hav och öppna landskap - i Kävlinge finns naturen alltid runt knuten och storstäderna Köpenhamn, Malmö, Lund och Helsingborg på smidigt och tillgängligt pendelavstånd med buss, tåg eller bil.

Företag & entreprenörer
E-Sharp testar framtiden i Kävlinge

Företag & entreprenörer

Det ska vara smidigt, utvecklande och lönsamt att driva företag i Kävlinge kommun. Därför är vi extra glada att våra företagares framgångar gjorde att vi knep silvermedaljen då SYNA utsåg Skånes bästa tillväxtkommun 2021.

Välfärd i världsklass
Regler ger spännande kemiska experiment på Korsbacka

Välfärd i världsklass

Genom god ekonomisk hushållning och höga ambitioner omsätter vi våra invånares skattepengar och erbjuder kommunal verksamhet och service som möter eller överträffar dina förväntningar.

Lärare i tröja och skjorta sitter framför sin laptop i klassrummet och tittar glatt in i kameran.

”Det är inte tekniken utan hur den används”

Trots en outtröttlig nyfikenhet och en ständig jakt efter framtidens lärande har Henrik Pihlström valt att stanna kvar i kommunen som erbjöd honom det första jobbet som nyutexaminerad. Kommunen där varje elev har en egen dator eller iPad från första terminen i förskoleklass och där en modig digital resa lett till nya sätt att lära och goda studieresultat.

Ett öppet sinne och en stor nyfikenhet har gjort mellanstadieläraren Henrik Pihlström till en fena på att hitta nya sätt att använda digitala hjälpmedel i undervisningen. I Henriks klassrum på Rinnebäcksskolan i centrala Kävlinge finns många prylar som skvallrar om hans enorma teknikintresse. 

– Det är så spännande! Jag försöker titta runt hörnet och se hur morgondagens klassrum ser ut. Jag vill att mina elever ska vara väl förberedda för framtiden.  

Henriks engagemang går inte att ta miste på. Det är tydligt att han brinner för den digitala utvecklingen och hur tekniken i skolan kan rusta eleverna för framtiden. Sedan arton år tillbaka arbetar han på Rinnebäckskolan. Att Henrik hamnade i Kävlinge kommun är lite av en lyckosam slump. 

– Jag var ung och nyutbildad. I en gammal Sydsvenskan såg jag en lägenhetsannons för en 2:a i Kävlinge. När jag och min fru tittat på lägenheten gick vi ner till kommunhuset och berättade att vi var två nyutexaminerade lärare som skulle flytta hit. Innan vi ens hunnit hem hade fyra rektorer kontaktat oss. Så gick det till på den tiden, skrattar Henrik. 

Tekniken ska inte styra dig – den ska vara ett hjälpmedel.

Efter en kort tid på Ljungenskolan fick Henrik en tjänst på Rinnebäck – en skola som skulle bli en pionjär inom den digitala utvecklingen. Den tekniskt intresserade unge läraren hade hamnat på precis rätt ställe. Där och då, när Kävlinges skolor startade sin digitaliseringsresa, hade alla mycket att lära. 

– Du får inte vara rädd. Tekniken ska inte styra dig – den ska vara ett hjälpmedel. Det gäller att se möjligheterna men samtidigt måste du vara självkritisk och använda tekniken på rätt sätt. 

Numera har alla skolelever i Kävlinge kommun en egen iPad eller dator och för det framgångsrika digitaliseringsarbetet tilldelades kommunen utmärkelsen Guldtrappan 2020. Den digitala utvecklingen har inte bara förändrat elevernas sätt att lära, den har också skapat bättre samarbetsmöjligheter för lärarna. 

– För oss är detta vardag, men när jag lyssnar till nya kollegor som arbetat i andra kommuner är det för mig som att resa tio år tillbaka i tiden, berättar Henrik.

Jag vill att mina elever ska vara väl förberedda för framtiden.

Lägenheten i Kävlinge, där allting en gång började, blev så småningom för trång för det unga lärarparet. Numera är de en trebarnsfamilj och efter att ha sett sig om i kommunen gick flyttlasset till lugna Dösjebro. Orten lockade med sin pågatågstation och fina cykelväg in till Kävlinge. Varje morgon tar Henrik cykeln de drygt åtta kilometrarna från villan till sin arbetsplats i centrum. 

– Jag ska inte säga att det är ett kall, men det är mer än bara ett jobb. Barnen är Sveriges framtid och vi måste ge dem de verktyg de behöver. Det är viktigt att de är nyfikna!

Henrik lever som han lär. Orädd och nyfiken letar han sig vidare efter nya sätt att inspirera och väcka elevernas lust att lära. Att fortsätta utvecklas är viktigt och det finns flera områden som Henrik följer med intresse; AI (artificiell intelligens), 3D och interaktiva tavlor och bord för att nämna några. Han har kommit på den perfekta ursäkten för att testa nya saker: 

– Jag köper alla möjliga nya prylar och säger till min fru att jag behöver dem i undervisningen, skrattar Henrik och visar det senaste tillskottet i prylsamlingen – ett trådlöst mikroskop som set ut som ett ägg. 

Om Henrik bara lyckas smitta sina elever med en bråkdel av den entusiasm som han själv besitter lär de vara väl rustade för framtiden. Precis som många Kävlingeungdomar är – omkring 90 % är behöriga för fortsatta studier när de går ut nian, en siffra som ligger långt över snittet i landet. 

Guldtrappan

Kävlinge kommun tilldelades Guldtrappan 2020 – en utmärkelse för huvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt för elevers goda kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling i skolan. I juryns motivering står: 

”Kävlinge kommun arbetar föredömligt långsiktigt med digitaliseringen, för synbara resultat i klassrummen och likvärdig digital kompetens för elever och personal, med tydlig ansvarsfördelning och ledorden kunskap, erfarenhet och ledarskap. I grundskolan har alla elever varsin digitala enhet och förskolan strävar efter 1 till 5, med säkerställd kompetensutveckling för ledning och pedagoger, god tillgång till digitala lärresurser, genom kommunlicenser och skolors egen komplettering och med stöd av utbyggd support på skolorna och prisbelönt skolbiblioteksverksamhet. Den framgångsrika digitaliseringen utvärderas systematiskt.”

Bakom Guldtrappan står Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Vinnova, Friskolornas Riksförbund, Sveriges skolledarförbund, Skolchefsföreningen, Infomentor, Itslearning, samt initiativtagarna stiftelsen DIU och Sveriges Kommuner och Regioner.

Glad man i medelåldern med skägg poserar i mörkblå vårdkläder på parkeringsplats.
Regler ger spännande kemiska experiment på Korsbacka
Glad man i medelåldern med skägg poserar i mörkblå vårdkläder på parkeringsplats.
Praktiken som gav både jobb och vänskap
Glad man i medelåldern med skägg poserar i mörkblå vårdkläder på parkeringsplats.
Music in Mind: ny livsgnista med unik musikterapi