Alla artiklar och reportage

Här hittar du samtliga artiklar och reportage om hur det är att bo och leva, besöka och upptäcka samt driva företag i Kävlinge kommun. Klicka på den en tagg/etikett som du vill filtrera innehållet efter.

Från världens musikscener till Kävlinges logar

Ett brinnande intresse för musik och en smittsam entusiasm har lett löddesonen Kristofer Wåhlander ut i världen och tillbaka igen. Med ett tydligt mål i sikte – att få den breda massan att uppskatta klassisk musik – ger han Kävlinges barn och unga en smak för kulturlivet.

En dirigent i världsklass håller sedan några år tillbaka i taktpinnen för Kulturskolan i Kävlinge kommun. Kristofer Wåhlander lämnade Löddeköpinge som 18-åring för att söka lyckan utomlands. Efter två decennier, där han dirigerat orkestrar runt om i Europa och grundat en egen symfoniorkester i S:t Petersburg, är han nu tillbaka i barndomens bygd. Sedan 2018 är han chef för Kävlinges Kulturskola.

Vi har fantastiska medarbetare och mitt jobb är att ta hand om dem.

– Jag har arbetat som dirigent i hela mitt liv och fick tänka ett slag innan jag tackade ja till tjänsten, men har inte ångrat det en sekund, ler Kristofer Wåhlander när vi träffar honom en solig höstdag på hans kontor.

Att det var en välfungerande verksamhet som Kristofer tog över stod tidigt klart för honom.

– Jag märkte väldigt snart att alla lärare visste precis vad de skulle göra. Vi har fantastiska medarbetare och mitt jobb är att ta hand om dem. De förtjänar verkligen det bästa.

Intresset för Kulturskolan är idag rekordstort. Trots en tydlig målsättning om att minska köerna är det nu fler som väntar på en plats.

– Jag har verkligen satsat på att få ner köerna och vi har fler platser än någonsin, men kön är ändå rekordlång. Det är jätteroligt att intresset är så stort men det är samtidigt en sorg när vi inte kan erbjuda ett barn lektioner, säger Kristofer.

Orkester för skolbarn

Ett sätt att nå ut till fler unga är det orkesterprojekt som Kulturskolan driver i samarbete med några av kommunens skolor. Barn i årskurs två får testa att spela ett instrument under tio veckor. Allt avslutas med en liten konsert innan en ny tioveckorsperiod och ett nytt instrument tar vid. När läsåret är slut har barnen fått prova på blåsinstrument, stråkar, ukulele och sång.

– Jag läste en studie nyligen som visar att många av de barn som går på musik- eller kulturskola har föräldrar med högre utbildning. I dessa projekt når vi alla barn.

Kristofer brinner för den klassiska musiken och vill göra den tillgänglig för fler människor.

– Jag saknar det bubblande kulturlivet i S:t Petersburg och det stora intresse som finns för den klassiska musiken där, även hos gemene man. Här ses det ofta som ett särintresse, förklarar Kristofer.

Från lador till arenor

Vid sidan av sin tjänst på Kulturskolan dirigerar Kristofer Lundalands filharmoniska orkester, som han också var med och grundade. En orkester som började med att spela i lador och logar men som växt så mycket att de nu fyller Malmö arena.

– Jag arbetar hårt med att marknadsföra den klassiska musiken med Lundalands filharmoniker. Man kan inte fylla Malmö arena med bara Skånes kulturelit, så visst
har vi lyckats.

Under pandemin har orkestern av förklarliga själ inte haft några spelningar. Men nu gryr en morgondag.

– Det kommer att bli stora galakonserter igen, ler Kristofer förväntansfullt.