Regler ger spännande kemiska experiment på Korsbacka
Kemiläraren Cecilia Wennerholm på Korsbackaskolan i Kävlinge kommun jobbar mycket med regler, ordning och reda. För att kunna låta sina elever hantera farliga ämnen och göra roliga, spännande experiment.
– Ibland måste man få upptäcka saker, göra farliga saker under kontrollerade former, säger hon.
På Korsbackaskolan i Kävlinge kommun jobbar lärarna med det som kallas differentierad utbildning. Det handlar om att göra undervisningen inkluderande så att den möter och stimulerar alla elever. Barn lär sig på olika sätt och då gäller det som lärare att kunna vara kreativ och hitta nya vägar att lära ut sitt ämne, helt enkelt att försöka nå eleverna på nya sätt. En av de som vill utveckla undervisningen är den TikTok-populära försteläraren Cecilia Wennerholm som i sitt ämne kemi lägger fokus på lärande genom labbar och spännande experiment.
– Ibland måste man få upptäcka saker, göra farliga saker under kontrollerade former, säger hon.
”Allt är förbjudet, precis allt” står det på dörren till kemisalen på andra våningen där Cecilia Wennerholm håller till. Den roliga skylten är ett av de sätt hon sätter regler, förståelse och ramar för att eleverna under kontrollerade former ska få göra riktig, farlig, kemi.
– Jag är väldigt förtjust i ordning och reda. Man behöver struktur för att kunna leva ut och ha roligt. Man ska få göra rolig kemi, det är därför jag är här, säger försteläraren som blev förälskad i kemi som 13-åring.
Eleverna får och tar ansvar
Till exempel gäller regeln ”skyddsglasögon på tills allt är diskat” och Cecilia Wennerholm säger att eleverna uppskattar de raka, tydliga reglerna i kemi-salen. De tar ansvar, bygger ett lugn i klassrummet tillsammans och blir belönade med spännande lektioner.
– Första lektionen i 7an säger jag att vi ska göra en bomb. Då börjar de säga: ”va ska vi verkligen göra en bomb”, och sedan gör vi det under kontrollerade former, säger hon.
Senare får eleverna jobba med farliga syror och baser. De får till exempel göra blåa kopparsulfatkristaller genom att koka utspädd svavelsyra. I 9an får de plasta in taket innan de tillsammans med sin lärare blandar väteperoxid, kaliumjodid och diskmedel för att skapa ett snabbt växande skum som kallas Elefanttandkräm.
– En del elever är till och med lite rädda ibland, men det ska man vara. Man måste ha respekt för kemi, säger den uppskattade läraren.
Tiktok
Alla experiment filmas också till TikTok-kontot @kemisten_73 som har nästan 1500 följare. Cecilia Wennerholm startade kontot under pandemin och lyckades ganska snart gå viral med en video om koncentrerad svavelsyra som har över 200 000 visningar.
– Man kan sprida stolthet över vad man gör för klassen. Jag gör det för att vi ska ha kul, vi roar oss tillsammans, säger Ceclia Wennerholm och fortsätter:
– Man måste hitta sin grej, sin stil och bjuda på sig själv för att hitta nya sätt att nå fram till eleverna, säger hon.
Hennes stil är ordning och reda för att kunna ha roligt och göra farliga saker. Det gör att hon kan nå eleverna på nya, oväntade sätt, och då är alla timmar och allt arbete värt det för Cecilia Wennerholm. – När man når fram, det kanske inte är första gången, inte andra, men kanske femte. Att de kan se att de kan, att de kan se sin egen utveckling. Det är en lärarglädje, då blir man varm i hjärtat. Det ger mig energi att se dom, säger Cecilia Wennerholm.