En skönare vardag!

Alla artiklar

Här hittar du samtliga artiklar och kan filtrera dessa på huvudkategorier och enskilda taggar.

Supersnabb omställning till skola på distans

Torsdagen efter trettonhelgen kom beskedet som många i skolvärlden hade bävat för under våren – distansundervisning skulle införas på landets högstadieskolor. Med kort varsel skulle lärare och elever ställa om – både fysiskt och mentalt. Martin Nilsson på Korsbacka och Patrik Tornberg på Tolvåker berättar hur de snabbt fick gå från ord till handling.

När beskedet om distansundervisning nådde Tolvåkersskolans personal hade de planeringsdagar inför skolstarten. Agendan fick snabbt läggas om till att handla om praktiska förberedelser, men även för att förbereda sig mentalt för en helt ny undervisningssituation. Att våga.

Eleverna har verkligen steppat upp.

För lärare och elever på Korsbackaskolan var beskedet inte lika omvälvande – här hade man på grund av hög sjukfrånvaro bland lärare ställt om till distansundervisning redan veckan innan jul. Martin Nilsson är lärare i matte och bild på Korsbacka. Han ler när han tänker tillbaka till när distansundervisning infördes veckan innan jullovet:

– Jag minns att jag sov lite dåligt natten innan. Vi hade ju haft chans att testa och förbereda oss men det är inte samma sak som när det är skarpt läge. Vi gick från noll till hundra över en natt. Men jag är väldigt nöjd med hur det fungerade – eleverna anpassade sig snabbt.

Alla förutsättningar på plats

I Kävlinge kommun är eleverna väl rustade med bra datorer. På Tolvåkersskolan gjordes skarpa test redan i höstas, för att vara förberedda om distansundervisningen skulle bli ett faktum.

– Vi skickade hem en klass och hade en provdag, där vi fick testa att ha online-lektioner. Sedan utvärderade vi det hela tillsammans med klassen, berättar Patrik Tornberg som är förstelärare på skolan.

Trots att den digitala undervisningen har fungerat bra saknar Patrik mötet med eleverna.

– Jag är lärare mycket för det sociala och för mötet med eleverna så för mig är inte detta något som jag skulle vilja göra i längden, trots att jag gillar de digitala verktygen. Som SO-lärare är jag van vid diskussioner under mina lektioner och det får vi inte på samma sätt nu.

Nu har jag större kunskap och kommer att vara bättre på att erbjuda fler digitala möjligheter.

Både Martin och Patrik är imponerade av hur väl eleverna har skött hemarbetet och berömmer deras motivation och ansvarstagande.

– Eleverna har verkligen steppat upp. De håller humöret uppe och vi har haft nästan full närvaro – bättre nu än tidigare eftersom även de som är lite krassliga kan vara med, förklarar Patrik.

Kreativa knep

När undervisningen sker digitalt krävs det nya knep och en smula kreativitet för att säkerställa att alla elever blir sedda. Martin betonar hur viktigt det är att kunna lita på eleverna.

– Det hade nog varit svårare om man varit ny och inte kände eleverna. I dagens skola bygger man upp ett socialt kapital på ett annat sätt än förr. Det handlar om tillit.

Både elever och lärare har fått lära nytt under distansundervisningen, och växt med det. Martin berättar om veckovisa arbetslagsträffar där kollegorna har kunnat stämma av hur det går och ge varandra tips. Patrik tillägger:

– Som lärare har man stor hjälp av vad vi kallar det utökade kollegiet – det finns så mycket erfarenhet att hämta från andra på Youtube och i Facebook-grupper. Det är en stor fördel nuförtiden.

Nu börjar en successiv återgång till traditionell klassrumsundervisning på skolorna. Både Martin och Patrik anser att de har lärt sig mycket under dessa veckor och är säkra på att de kommer att utveckla sina metoder.

– Nu har jag större kunskap och kommer att vara betydligt bättre på att erbjuda elever fler möjligheter med digitala lösningar för de som inte kommer till skolan, säger Martin.

Patrik håller med och blickar framåt:

– Det är en intressant tid att jobba i, särskilt om man är en sådan som jag som tycker om att testa nytt. Men jag tror också att vi alla kommer att uppskatta den vanliga vardagen när den väl kommer igen.